John van Etten: Kultura organizacyjna – klucz do sukcesu firmy na zmieniających się rynkach

John van Etten: Kultura organizacyjna – klucz do sukcesu firmy na zmieniających się rynkach

Coraz częściej o sukcesie firmy przesądza kultura organizacyjna, która znacząco wpływa na zaangażowanie i efektywność pracowników. Właśnie temu istotnemu tematowi poświęcona została konferencja „Harvard Business Review Polska” i ICAN Institute, która odbyła się 8 czerwca w Warszawie.

Gościem specjalnym wydarzenia z cyklu Elite Leadership Program był John van Etten z Human Synergistics International – wiodącej firmy badawczej specjalizującej się w tworzeniu narzędzi i strategii, które pomagają firmom podnosić jakość przywództwa i zarządzania. Pokazał on uczestnikom, w jaki sposób wykorzystywać narzędzia takie jak Organization Culture Inventory do mierzenia kultury organizacyjnej. Podczas swojego wystąpienia gość specjalny podkreślał, że diagnoza kultury firmy to obligatoryjny punkt wyjścia do wszelkich działań mających ją zmieniać i wyjaśnił, jak krok po kroku korzystać z modelu opracowanego przez HSI. Jego zdaniem w większości przypadków wyniki diagnoz zaskakują i kształtują się zupełnie inaczej niż nasze wyobrażenia o kulturze firmy.

W dalszej części spotkania stwierdzenie to potwierdziło studium przypadku, które uczestnikom konferencji przedstawił duet: Beata Janczur, wiceprezes zarządu Crédit Agricole Bank Polska SA oraz dr Maria Mycielska‑Toth z ICAN Institute. Na przykładzie Crédit Agricole panie omówiły praktyczne wykorzystanie narzędzi HSI i pokazały, z jakimi wyzwaniami spotkały się podczas dwukrotnej diagnozy kultury organizacyjnej w banku. Wyniki wskazały zaskakujące nowe kierunki i szanse na modelowanie kultury organizacyjnej.

Na scenie pojawiło się więcej polskich akcentów. Jeszcze przed gościem specjalnym wystąpił dr Witold Jankowski, redaktor naczelny HBRP. Przedstawił on wiele praktycznych wskazówek dotyczących tworzenia kultury organizacyjnej i zarządzania nią w nowej normalności. Jego zdaniem w czasach, gdy konkurencja coraz łatwiej może kopiować nasze produkty i usługi, kluczowym czynnikiem sukcesu firm staje się kultura organizacyjna. Dr Witold Jankowski określił ją jako osobowość firmy. Zaznaczył również, że o silnej kulturze mówimy tylko i wyłącznie wtedy, gdy pracownicy znają wartości firmy i utożsamiają się z nimi.

Konferencję zakończył występ Jacka Masłowskiego, psychologa, psychoterapeuty i eksperta ICAN Institute. Swoją prelekcję poświęcił on bardzo ciekawemu zagadnieniu „psychopatologii” kultury organizacyjnej. Zapoznał uczestników z rodzajami destrukcyjnych liderów, wyjaśnił, jak ich rozpoznać, a przede wszystkim podpowiedział, jak sobie z nimi radzić, by nie zapanowali nad całą organizacją.

Doskonalenie kultury organizacyjnej to niewątpliwie jedno z większych wyzwań współczesnych organizacji. Potwierdzili to sami uczestnicy czerwcowej konferencji HBRP. Chętnie brali oni udział w dyskusjach, zadawali pytania ekspertom, a następnie wymieniali się między sobą doświadczeniami podczas sesji networkingowych. Uczestnicy doceniali wartość merytoryczną spotkania, empiryczne podejście do głównego tematu oraz przedstawione narzędzia wdrożenia.

W naszej firmie intensywnie pracujemy nad kulturą organizacyjną. Aby pozostać konkurencyjnym na rynku, musimy ciągle się rozwijać, zdobywać nowe doświadczenia i się nimi wymieniać. Tematyka konferencji jest dla mnie bardzo ciekawa i pomogła mi określić priorytety najbliższych działań – mówiła Patrycja Skwara, regionalny lider ds. personalnych w dziale łańcucha dostaw z Coca‑Coli.

Radosław Banach, prezes spółki Alstom Konstal dodał:

Przy dużej dynamice zmian rynkowych, ale też i kadrowych, trudno utrzymać stabilną kulturę organizacyjną. Takie konferencje jak dzisiejsza są bardzo potrzebne liderom, ponieważ pomagają szerzej spojrzeć na kwestie zarządzania firmą.

Konferencja z Johnem van Ettenem to już druga odsłona tegorocznego Elite Leadership Program. Następne spotkanie w ramach cyklu odbędzie się już 5 września, a jego gościem specjalnym będzie dr Byron Sharp, który po raz pierwszy odwiedzi Polskę. Tego rewolucjonistę i prekursora marketingu bazującego na dowodach uznaje się za Kotlera XXI wieku. Więcej informacji o tym wydarzeniu można znaleźć na sharp.hbrp.pl.

Załączniki

Pobierz wszystkie

John van Etten.jpg

grafika | 83,9 KB

Pobierz
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.